Brændselscelleteknologi

Intralogistik med brintdrev

Driver intralogistik med brint

At skulle vælge mellem omkostningseffektiv intralogistik og at tage en klimaneutral tilgang har længe været fortid. Innovative energisystemer som brændselscelleteknologi giver dig mulighed for at køre dine maskiner i problemfri drift i flere skift uden at producere CO2 emissioner i processen. Dette opnås ved at bruge bæredygtigt produceret, grønt brint.


Fordelene ved brændselscelleteknologi

Indsats

  • Sparer tid, da der ikke er behov for at skifte batteri
  • Høj truck tilgængelighed på grund af hurtig påfyldningstid på ca. 2-3 minutter
  • Kontinuerlig energiforsyning uden fald i ydeevne
  • Indendørs og udendørs brug med driftstider på op til 8 timer

 

Infrastruktur

  • Pladsbesparende og fleksibel integration af dispensere (brændstofpumper) langs transportvejene
  • Ingen lager- eller opladningsrum påkrævet
  • Intet ventilationssystem påkrævet
  • Hydrogen kan genereres internt ved hjælp af elektrolyse

 

Miljøvenlig

  • Nulemissioner eneste 'affaldsstoffer' er vand/damp
  • Ren energikilde-ideel til hygiejnekritiske industrier
  • Reduktion af CO2-fodaftryk
  • Ingen brug af sjældne jordartsmineraler

 

 


Brændselscelleteknologi

Maskiner med brændselsceller

"STILL giver dig mulighed for at bestille udvalgte maskiner som en" brændselscelle klar "version ab fabrik, som fungerer på samme måde som" Li-ion klar ". Med denne mulighed er maskinen designet til at rumme en bestemt brændstof celle og brændselscellen kan efterfølgende om nødvendigt integreres efter kundens ønske.

Jo flere brintdrevne maskiner der er i drift, desto mere effektivt er brændselscellens energisystem. Derfor har vi 24 V, 48 V og 80 V brændselscellesystemer til rådighed for vores portefølje af ordreplukkere, trækkere, højløftpallelifte, nålevogne og modvægtstruck.

Generelt er brændselscelleteknologi ideel til applikationer med et stort antal driftstimer eller flerskift. "

Komponenter i brintinfrastrukturen

Når du skifter til et brændselscellens energisystem, er det vigtigt at sikre, at du har de rigtige maskiner såvel som den nødvendige infrastruktur. Dette omfatter grundlæggende følgende:

  • Maskiner med brændselsceller
  • Brintstationer (dispensere)
  • Hydrogenlager
  • En forsyning af brint, f.eks. gennem leverancer eller egenproduktion (elektrolyse)

Som din intralogistikpartner leverer STILL brændselscellemaskiner og arbejder sammen med sine internationalt anerkendte partnere for at sikre, at der kan etableres en omfattende energiløsning (brændselsceller og brændstofinfrastruktur).


Fremtidens energikilder

Brint som energikilde

Et kompakt molekyle med meget energi. I energikildenes verden er brint fremtiden. Takket være brugen af regenerativt produceret elektricitet kan den produceres på en klimaneutral måde og er ideel til industrielle applikationer, varme- og elproduktion samt til mobilitet og intralogistik. Hydrogen er 14 gange lettere end luft, giftfri, ikke-ætsende og ikke-radioaktiv. Hydrogen er ikke modtagelig for spontan forbrænding og brænder rent med en farveløs flamme. Kort sagt er brint pakket fuld af energi og kan produceres som en grønnere, kulstofneutral bæredygtig energikilde.

Brændselsceller i intralogistik

"Når vi taler om brændselsceller i sektoren for industrielle maskiner, mener vi" batteriudskiftningsmoduler "(BRM'er). Et BRM er et lukket system og svarer til et specifikt batterirum i sin form, størrelse og vægt. BRM indeholder alle de komponenter, der er nødvendige for at generere elektricitet. Disse omfatter brændselsceller, brinttank, tankporte og et lille litiumionbatteri samt andre komponenter.

Når tanken er fyldt med brint, som kun tager et øjeblik, producerer brændselscellen elektrisk energi til den påtænkte anvendelse direkte ombord på maskinen. Processen genererer emissioner af ren vanddamp eller vand. Det integrerede lithium-ion-batteri fungerer som et energilager og forsyner maskinen med en konstant strøm af energi. Gennem denne proces lagres overskydende eller genvundet energi midlertidigt, hvilket betyder, at maskinen let kan tage højde for toppe i elforbruget, f.eks. når man løfter en last. "

Anmodning til: Brændselscelleteknologi

Udfyld nedenstående formular. Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.

Titulering*

Brændselscelleteknologi i aktion

Carrefour

Tilbage i 2018 introducerede det franske detailfirma Carrefour en brintdrevet flåde med 137 STILL-lagerteknologi maskiner i sit nye logistikcenter i Vendin-Le-Vieil i det nordlige Frankrig. Med sit tofasede HyLIFT-EUROPE-projekt, der blev finansieret af EU, sætter partnerne en milepæl for brugen af brint som en alternativ energikilde og demonstrerer, at denne teknologi er pålidelig i hård dag-til-dag-logistik.

Corstyrène

I slutningen af ​​2021 skal den første grønne brintpåfyldningsstation nogensinde på øen Korsika åbne på produktionsstedet for den specialiserede varmeisoleringsvirksomhed Corstyrène i Aléria. Elektrolysatoren, der bruges til at producere det nødvendige brint, vil blive leveret med op til 99 kWc fra solpaneler installeret på anlæggets parkeringsplads. I den første fase vil dette producere nok energi til at fylde syv STILL RX 20 brændselscelle gaffeltrucks.

Ofte stillede spørgsmål om brændselscelleteknologi

Hvilken betydning har hydrogen for intralogistik?

Med hensyn til EU er målet "Grønt EU 2050", dvs. EU skal være klimaneutralt inden 2050. Målet er at undgå udledning af CO2. En tilgang til reduktion af drivhusgasser er brugen af grønt brint, H2, som kan omdannes til energi og varme på en klimaneutral måde. Brugen af grønt brint i intralogistikken kan derfor være en stor løftestang, hvis CO2 -emissioner helt skal undgås. I kombination med andre logistikapplikationer, f.eks. en brintdrevet flåde af tunge maskiner, kan der skabes synergier og driftsomkostningerne reduceres kraftigt.

Hvorfor er der "farvet" brint?

For at nå målet "Grønt EU" skal "grønt brint" produceres og bruges. Brintens farve refererer til ekstraktionsprocessen. Grønt brint produceres fra bæredygtige ikke-nedbrydelige energikilder, f.eks. ved at bruge energi fra vindkraft eller solceller. Til forskel herfor er der "gråt brint", som stadig er i brug i dag. Ved produktion af gråt brint omdannes naturgas normalt til brint og CO2 under varme (dampreformering). CO2 frigives derefter ubrugt i atmosfæren og øger dermed den globale drivhuseffekt: produktionen af ​​et ton brint producerer cirka 10 tons CO2. Blåt brint er gråt brint, men dets CO2 opsamles og lagres under produktionen (Carbon Capture and Storage, CCS). CO2 genereret under brintproduktion frigives således ikke i atmosfæren, og brintproduktion kan betragtes som CO2-neutral i balance. Hydrogen produceret ved termisk nedbrydning af metan (metanpyrolyse) kaldes turkisbrint. I stedet for CO2 produceres fast kulstof i processen.

Hvad sker der inde i en brændselscelle?

I en brændselscelle omdannes det tankede brint til vand med tilsætning af atmosfærisk ilt. Denne kemiske reaktion genererer elektrisk energi, der bruges til at drive køretøjet.

Hvad er en brændselscelle med hensyn til intralogistik?

Inden for intralogistik refererer en brændselscelle altid til et såkaldt "Battery Replacement Module" (BRM). Dette batteriudskiftningsmodul er et lukket overordnet system og svarer til et specifikt batteritrug med hensyn til form, størrelse og vægt. Inden for BRM er alle de nødvendige komponenter til elproduktion: Brændselscellestak (sted for kemisk reaktion), brinttank (350 bar), tankdyse, lithium-ion-batteri, affugter til at holde procesvandet, kompressor, ventilator, luftfilter , elektrisk system og andre komponenter.

Hvor lang tid kan jeg køre på en fuld tank?

Brændselsceller til intralogistikapplikationer er designet til at køre op til et skift. Det reelle område afhænger imidlertid af den respektive kundeansøgning. Den store fordel ved en brændselscelle er den enormt korte tankningstid på 2-3 minutter.

Kan jeg konvertere mine eksisterende STILL -maskiner til brændselscelle?

Nej. STILL tilbyder i øjeblikket kun fra fabrikken "Klar til brændselsceller". Eftermontering af eksisterende køretøjer er ikke mulig.

Hvad menes med brændselscelleinfrastruktur?

Det krævede brint kan sammenlignes med dieselbrændstof til forbrændingsmotorer med gaffeltrucks. Men hydrogen er forskellig med hensyn til produktion, transport, opbevaring og de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Infrastrukturen kan variere - afhængigt af om brintet skal produceres i lokalerne ved elektrolyse selv eller leveret af trailer. Mulige komponenter er derfor:

  • Hydrogen trailer, hvis H2 leveres
  • Hydrogenelektrolysator, hvis der produceres H2 på stedet, f.eks. ved vindkraft eller solceller
  • Højtrykskompressor
  • Højtryks mellemlager Rørledningssystem
  • Dispenser (dispenser til H2 -tankning)
Hvad skal lovligt overholdes i forbindelse med brugen af brændselscelleteknologi?

Ved drift, tankning og opbevaring af en brændselscelle eller et brændselscelledrevet køretøj i forbindelse med en brintinfrastruktur skal nationale og/eller regionale love/forskrifter overholdes. Afhængigt af placeringen bør lokale tilsynsmyndigheder, brandvæsen og forsikringsselskaber være involveret i planlægningen og konstruktionen. Til opførelse af brintinfrastrukturen er der specialiserede planlæggere og byggeeksperter, der kan rådgive.

Hvordan fremmes brugen af brændselscelleteknologi?

Der er forskellige institutioner, der yder finansiering, herunder:

Hvordan får jeg et brændselscelletilskud?

Finansieringsprogrammerne er tidsbegrænsede og opstilles med et fast budget. Som regel skal en interesseret part ansøge om finansieringsbudgettet via en finansieringsansøgning og konkurrerer med andre ansøgere. Fokus er på mængden af CO2 -besparelser. Jo højere besparelser, desto større er sandsynligheden for et positivt finansieringssvar.

Hvor meget finansiering er muligt for brændselscelleteknologi?

Varierer afhængigt af finansieringsprogrammet.
NOW GmbH -finansieringsopkaldet (2020) havde for eksempel et volumen på 5 millioner euro. Berettigede til finansiering var industrivogne med brintdrev i omfanget af 40% af de ekstra investeringsomkostninger sammenlignet med det "normale" køretøj.
For 2021 er den tredje finansieringsopfordring til NIP også planlagt med en finansieringskvote på 40% af de ekstra investeringsomkostninger. Ud over de industrielle maskiner vil den nødvendige brintinfrastruktur også blive finansieret igen. En aktuel oversigt over finansieringsopkaldene kan findes her: Finansieringskald - NOW GmbH.

Omkostninger til gaffeltruck (batteri)30.000€
Omkostninger til gaffeltruck (brændselscelle)55.000€
Yderligere investeringsomkostninger (batteri vs. brændselscelle)25.000€
Finansieringsrente i henhold til NIP40%
Finansiering pr. Gaffeltruck10.000€

Har du spørgsmål til dette emne?

For yderligere information eller hvis du har spørgsmål, hjælper vores ekspertkonsulenter gerne.

Kontakt

+45 76 319 800

Anmodning til: Brændselscelleteknologi

Udfyld nedenstående formular. Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.

Titulering*